PEUGEOT FORUM NEDERLANDS Forumindex  »  Peugeot 40x  »  406 benzine: 2.0 of 2.2?
 Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
Pagina 1 van 1    

406 benzine: 2.0 of 2.2?

Auteur Bericht
PininFan
Geplaatst: Di Sep 30, 2008 8:50 am Reageren met citaat
Beste forumleden,

Wij staan op het punt een 406 aan te gaan schaffen. De bouwjaren waar we naar kijken liggen tussen 2000 en 2003. De auto zal voornamelijk voor gezinsuitjes en vakanties gebruikt worden. In dat laatste geval moet hij een grote caravan van 1500 kg meesleuren. Door de week gebruikt mijn vrouw hem af en toe en dus maken we niet veel kilometers, maar de auto moet wel betrouwbaar zijn.

We twijfelen tussen een 2.0 en een 2.2. Wie heeft er ervaring met de verschillen tussen beide motoren in het rijden en op het gebied van onderhoud en betrouwbaarheid?

Alvast bedankt,

PininFan
Profiel bekijken Stuur privébericht
RAH
Geplaatst: Di Sep 30, 2008 10:12 am Reageren met citaat
Ik heb geen van beide motoren gehad, wel de 1.8 16v. De techniek in de 2.0 is gelijk aan de 1.8 dus op basis daarvan kan ik zeggen dat de 2.0 (mits goed onderhouden) een prima motor is en zeer betrouwbaar.

Aangezien je zoekt tussen 2000 en 2003 bestaat de kans dat je een 406 uit 2000 vindt met de "oude" 2.0 motor, de zgn XU. Op zich is ook met deze motor niets mis maar de "nieuwe" EW motor is iets sterker en soepeler en maakt wat minder lawaai. Aangezien je waarschijnlijk niet het verschil weet tussen de XU en EW, in dit topic: http://www.peugeot406coupe.nl/forum/viewtopic.php?f=39&t=27&start=0&st=0&sk=t&sd=a zie je op de eerste foto een EW motor. Onder andere herkenbaar aan de grote zilveren afdekplaat op het motorblok.

Wat de 2.2 betreft, daarvan heb ik gehoord dat er wel eens problemen kunnen zijn met de kleptiming. Dat schijnt bij de 2.2 variabel te zijn en soms gaat dat niet helemaal goed. Maar nogmaals, zelf totaal geen ervaring.
jfjboone
Geplaatst: Wo Okt 15, 2008 11:08 am Reageren met citaat
Ik ben in het bezit van een 406 break met een 2.2 liter benzinemotor, met de hiervoor genoemde kleptiming heb ik nooit problemen gehad.
De wagen is nieuw gekocht in 2003 en staat ieder jaar voor een LMC caravan van ± 1500 kg, géén enkel probleem, met zijn 160 pk sleept hij deze caravan al verscheidene jaren naar Portugal met een gem.verbruik van 1 op 9,6 dus best netjes het normale gebruik ligt rond de 1 op 11,4.
Ook het koppel ligt gunstiger dan de 2 liter uitvoering bij de 2.2 komt dat uit op 3900 toeren waarin hij zijn meeste trekkracht heeft, terwijl dit bij de 2 liter uitvoering op 4100 toeren ligt.

Dus voor mij géén 2 liter maar de 2.2 liter met z'n 160 pk voldoet hij prima.

mvg Hans

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
Pagina 1 van 1    
Tijden zijn in GMT + 1 uur
Het is nu Za Nov 22, 2008 11:11 am