| PEUGEOT FORUM NEDERLANDS Forumindex » Peugeot 20x » haperende dieselmotor |
|
Pagina 1 van 1 |
|
| Auteur |
Bericht |
| neos69 |
Geplaatst: Do Nov 01, 2007 4:58 pm |
|
|
|
|
| Ik heb een 206 SW 1.6 16v diesel. Als de motor een beetje warm is en ik rij op de snelweg haperd de motor af en toe als ik een beetje gas terugneem en geef. |
|
|
| Terug naar boven |
|
| joost |
Geplaatst: Do Nov 01, 2007 6:32 pm |
|
|
|
|
Kan heel veel zijn, je kan denken aan:
- verstuivers
- valse lucht aanzuigen
- smoorklephuis
- luchtmassameter
- vervuild filter
- vocht in het filter
- enz. |
|
|
| Terug naar boven |
|
| neos69 |
Geplaatst: Wo Nov 07, 2007 2:52 pm |
|
|
|
|
| als ie hapert lijkt het net of ik een relais hoor |
|
|
| Terug naar boven |
|
| joost |
Geplaatst: Wo Nov 07, 2007 9:08 pm |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
| neos69 |
Geplaatst: Vr Nov 09, 2007 10:46 pm |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
| joost |
Geplaatst: Za Nov 10, 2007 7:16 am |
|
|
|
|
| of dat de koelventilator inslaat, waarschijnlijk zit dat wel goed. Maar kan ook een reden zijn. Verder zijn er weinig controles die je eenvoudig zelf uit kunt voeren. |
|
|
| Terug naar boven |
|
| neos69 |
Geplaatst: Vr Nov 23, 2007 11:11 am |
|
|
|
|
| Het gebeurt meestal als ik gas geef (een beetje) en het gebeurt nu ook al als de motor koud is en in de bebouwde kom. Wat me wel opvalt is dat als ik de auto in de wasstraat heb gehad en de onderkant van de auto gewaasen is dat het zo goed als weg is (voor een aantal dagen). Iemand zei laatst tegen mij dat het ook aan het roetfilter kan liggen. Is dat ook een mogelijkheid en zoja hoe kan ik dat controleren? |
|
|
| Terug naar boven |
|
| joost |
Geplaatst: Vr Nov 23, 2007 7:08 pm |
|
|
|
|
| orgineel roetfilter dient op onderhoudsinterval vervangen te worden, en in geval van storing bij het uitlezen. Ook additief moet op onderhoudsinterval worden bijgevuld. |
|
|
| Terug naar boven |
|
| neos69 |
Geplaatst: Do Nov 29, 2007 3:17 pm |
|
|
|
|
| ben er nu achter gekomen dat het het ergste is als ik getankt heb. Na wat onderzoek bleek de ring te lekken. Deze ga ik nu vervangen. Kan dit misschien de oorzaak zijn geweest??? |
|
|
| Terug naar boven |
|
| joost |
Geplaatst: Do Nov 29, 2007 6:24 pm |
|
|
|
|
Diesel lekken langs vulpijp. Als de diesel lekt bij de vulpijp, gaat de motor daar zeker niet door stotteren. Als het haperen toch het vaakst is bij het tanken, dan tank je misschien vaak als de motor warm is, dan trek je meer vocht mee in de tank dan wanneer je koud tankt.
Want diesel is hygroscopisch, dat wil zeggen neemt een hoeveelheid water op, en meer als het warm is dan als het koud is.
Tap het brandstoffilter eens een keer af. Bij het brandstoffilter loopt een slangetje naar beneden, die even open zetten en een van de slangen bovenop het filter losnemen. Dan loopt de vloeistof uit het filter door het slangetje weg. Dan even pompen, zodat het filter weer vol komt en het systeem. |
|
|
| Terug naar boven |
|
| neos69 |
Geplaatst: Za Dec 29, 2007 8:58 am |
|
|
|
|
Tank moeten vervangen want die was op de een of andere manier helemaal ontzet. Nog steeds stotteren. Volgens mij heeft het toch, zoals je eerst aan gaf ,aan de ventilator of het relais ervan. Kan het zijn dat het relais af en toe blijft hangen.?
En hoe duur is het om het relais te vervangen? |
|
|
| Terug naar boven |
|
| joost |
Geplaatst: Za Dec 29, 2007 3:10 pm |
|
|
|
|
| Dat kan zeker, komt regelmatig voor, de kosten van zo'n relais vallen erg mee. |
|
|
| Terug naar boven |
|
|