| PEUGEOT FORUM NEDERLANDS Forumindex » Peugeot 40x » Motorstoringslampje aan en slecht lopen (406 1.8) |
|
Pagina 1 van 1 |
|
| Auteur |
Bericht |
| Grayhound |
Geplaatst: Do Aug 14, 2008 7:02 pm |
|
|
|
|
Forummers,
Mijn geliefde 406 (1.8i 16V uit 1997) heeft sinds vanmorgen een storing.
Op de snelweg voelde ik vanmorgen al regelmatig een schokje, en na het nemen van een afrit merkte ik dat de motor slecht oppakte.
Vanmiddag hetzelfde: Meteen na de overschakeling naar LPG ( Vialle LPi) trok de motor slecht, en voelde je echt dat er bijgeregeld werd.
Even later begon het motorstoringslampje te branden...
Natuurlijk op op benzine geprobeerd: Loopt beter, maar nog steeds niet goed. Je voelt hem regelen.
Tijdens het optrekken lijkt het soms alsof de motor op 3 cilinders loopt. Met iets meer of minder gas is dat te corrigeren, dus blijkbaar is het mengsel niet goed ofzo. Op LPG is dat erger dan op benzine, maar dat vindt ik nog wel verklaarbaar, want tenslotte krijgt de LPi z'n aansturing uit het motormanagement...
Goed,
-Wie heeft dit al eens aan de hand gehad?
-Kan ik, zonder hulpmiddelen, de fouten uitlezen? (Bij m'n Opel Omega 3.0 kan bijvoorbeeld dat door een doorverbinding op de OBDII connector te leggen en de knippercode te tellen)
-Kan een dealer, indien ik het niet zelf kan, snel en voordelig de fout uitlezen?
Roept u maar.....  |
|
|
| Terug naar boven |
|
| Grayhound |
Geplaatst: Ma Aug 25, 2008 3:52 pm |
|
|
|
|
Even een update:
Ik ben met de auto naar de dealer in Zevenaar gegaan, en heb en diagnose laten stellen.
De aangegeven fout: Mengselregeling. Volgens de monteur zou dat een defecte lambdasonde betekenen.
Goed, afgelopen donderdag was de nieuwe binnen, en zou hij gemonteerd worden. Dus auto afgeleverd bij de dealer en afwachten maar.
Aan het eind van de middag: Telefoon!
"Wie heeft die diagnose gesteld??"
- Nou, ehhh, jullie!
"O..... (stilte)"
-Hoezo??
"Nou, er is wat meer aan de hand. De katalisator is defect, de inhoud van het ding in naar de middendemper verplaatst!"
- Da's geen best nieuws.... En nu?
"Nou, er moet een nieuwe uitlaat onder, en dat kost u 1200 euro."
- Pardon??? Is dat ding van goud??
"Nee, maar het is veel werk."
- Hmm... Nou, zet de nieuwe lambda er maar in, dan regel ik die pijp zelf wel!
"O.... ( weer stilte ) Maar met een verstopte uitlaat kunt u niet rijden hoor!"
- Weet ik, maar komt goed!
Vrijdagmorgen heb ik de auto opgehaald, met achterlating van 251 euro. En ja hoor: Niets veranderd! GRRRR!
Natuurlijk, zal de dealer zeggen, komt door de uitlaat. Maar waarom blaast de uitlaat dan het zand van de oprit? En waarom is er geen verschil in geluid? En waarom verbruikt de wagen ineens zoveel?
De motor wordt ook niet gesmoord, maar loopt gewoon stoterig. Een beetje alsof er vocht in de verdelerkap zit, zeg maar.
Kortom: De dealer kan de pot op! Men wist mij niet eens te vertellen hoe de verstopping geconstateerd is!
Morgenmiddag ga ik naar een universele garage, en laat ik een viergasmeting doen.
Ik laat de uitkomst én de oplossing van m'n probleem (zodra ik 'm weet) nog weten! |
|
|
| Terug naar boven |
|
| RAH |
Geplaatst: Ma Aug 25, 2008 6:16 pm |
|
|
|
|
Het zou kunnen dat de steen (geen idee waar het precies uit bestaat, maar lijkt op een steen met gaatjes) in de kat gebroken is en dat er nu stukken in de middendemper liggen. Bij mijn auto is die steen ook eens kapot gegaan en toen kwam er ook nog een stuk dwars voor pijp te liggen waardoor er geen uitlaatgassen meer door konden.
Als het echt de kat is, kun je de uitlaat er onderuit halen en de stukjes die in de uitlaat (midden en einddemper) zitten eruit schudden en de kat zelf leeghalen. Ik weet niet of je dan foutmeldingen krijgt vanwege het feit dat de kat niet werkt en dus de uitlaatgassen niet aan de eisen voldoen. Maar volgens mij zit bij de XU motor er maar 1 lambda, voor de kat. Dus ik denk dat je er wel mee wegkomt. Alleen voor je APK zul je weer een nieuwe kat moeten hebben (maar kan je iig even sparen). Tweedehands gaat overigens ook prima. Bijvoorbeeld bij Kleijnstra in nagele, Bart Ebben in Nijmegen of daar in de buurt of De Vos in Beneden of Boven Leeuwen. |
|
|
| Terug naar boven |
|
| Grayhound |
Geplaatst: Ma Aug 25, 2008 6:19 pm |
|
|
|
|
Tja, als er geen of weinig door de uitlaat kwam: Oke.
Maar er komt we degelijk veel gas uit de pijp! Zoals ik al schreef"Bij gasgeven wordt het zand van de oprit geblazen.
Zelf denk ik dus niet dat de pijp verstopt is..... |
|
|
| Terug naar boven |
|
| Grayhound |
Geplaatst: Di Aug 26, 2008 6:50 pm |
|
|
|
|
Vandaag ben ik met de auto naar een universeel Bovag bedrijf gereden. Daar bleken een 5 tal foutcodes aanwezig te zijn: Temperatuursensor, gasklepsensor, onderdruksensor en mengselfout.
De laatste code was iets met mengselverrijking, ofzo. Kortgesloten naar massa, stond erbij.
Na wissen van de fouten liep de auto onmiddelijk weer normaal! Op de viergasmeting was alles prima in orde. De kat is dus goed en de verstopte uitlaat een broodje aap verhaal ( wat ik al vermoedde!)
Bedankt, fijne dealer!!!
Waarschijnlijk is er, met het vervangen van de lambdasonde, sluiting naar massa gemaakt. Het contact stond dus blijkbaar aan.
Één ding moet ik de dealer nageven: De oorspronkelijke oorzaak was de lambda....... De rest is een opstapeling van fouten en het niet resetten van de ECU! |
|
|
| Terug naar boven |
|
| Nodri |
Geplaatst: Wo Sep 17, 2008 8:04 pm |
|
|
|
|
| Hmm ik zou zeker met dit verhaal naar de dealer gaan!! En Peugeot nederland ingeschakeld! Eeen grove fout van een dealer!! |
|
|
| Terug naar boven |
|
| Grayhound |
Geplaatst: Vr Sep 26, 2008 9:20 pm |
|
|
|
|
Tja... ik was ff terug...
Nahja.. komt niet veel uit. De uitlaat was immers nog niet vervangen, en als ze daar aan begonnen waren hadden ze uiteraard alsnog gezien dat de pijp niet verstopt zat, enz..
Kortom: Ik ben niet benadeeld en dus valt er niets te verhalen. wat natuurlijk feitelijk wel waar is.
Maar ik blijf erbij: Iemand met geen autokennis was 1200 euro kwijtgeweest...
Mijn conclusie: Niet meer terug naar die dealer ( of is het "stealer"?) dus....
Overigens loopt de auto nog steeds probleemloos en heb ik er sindsdien al weer dik 4500 km in afgelegd. |
|
|
| Terug naar boven |
|
|