| PEUGEOT FORUM NEDERLANDS Forumindex » Peugeot 10x » Motortemperatuur |
|
Pagina 1 van 1 |
|
| Auteur |
Bericht |
| Henry_ |
Geplaatst: Ma Jun 18, 2007 7:50 am |
|
|
|
|
Vraag m.b.t. de motortemp.
Het wijzertje staat meestal op 3/4 van de schaal is dit de juiste aanduiding
Zie hieronder het plaatje
Ook draait de koelvin soms errug lang door.
Is dit een normale situatie of niet ? |
_________________ Peugeot 106 XS 1.4 '94 |
|
| Terug naar boven |
|
| gekke_frankie |
Geplaatst: Di Jun 19, 2007 9:41 pm |
|
|
|
Moderator
|
Henry_ schreef: Vraag m.b.t. de motortemp.
Is dit een normale situatie of niet ?
ff een stomme vraag met welke buitentemeraruur is dit????  |
_________________ Hard rijders kijk hier eens
 |
|
| Terug naar boven |
|
| moerkens |
Geplaatst: Za Aug 11, 2007 3:36 pm |
|
|
|
|
ik heb het zelfde probleem
bij alle weers omstandigheden
hoe kan dat ??
gr |
|
|
| Terug naar boven |
|
| Henry_ |
Geplaatst: Za Aug 11, 2007 4:26 pm |
|
|
|
|
gekke_frankie schreef: Henry_ schreef: Vraag m.b.t. de motortemp.
Is dit een normale situatie of niet ?
ff een stomme vraag met welke buitentemeraruur is dit???? 
net zoals moerkens hierboven , alle weersomstandigheden |
|
| Terug naar boven |
|
| joost |
Geplaatst: Wo Aug 29, 2007 6:12 pm |
|
|
|
|
De bedrijfstemperatuur van een motor ligt rond de 90 graden, bij deze temperatuur werkt de motor optimaal. Dus wat willen autofabrikanten, de motor zo snel mogelijk op temperatuur krijgen, en op die temperatuur houden. Dus voor dat de motor deze temperatuur bereikt, koelt de motor minder hard dan als hij de temperatuur heeft bereikt.
Vandaar dat de wijzer na eventjes lopen altijd dezelfde temperatuur aangeeft, namelijk de ideale temperatuur voor de motor. Als de meter in het rood komt, dan pas is er reden tot zorg. |
|
|
| Terug naar boven |
|
| Henry_ |
Geplaatst: Vr Aug 31, 2007 9:50 am |
|
|
|
|
Volgens een boekje wat ik te leen heb gekregen moet de "normale" temperatuur resulteren in een wijzer die in het midden staat, en kan tijdens lange ritten / stadsverkeer oplopen tot 3/4 en daarna zou de koelvin moeten werken en de temp weer zakken.
Echter gaat bij mij de temp. meter alleen maar naar 3/4 en pas als hij tegen het rode gebied aankomt gaat hij koelen dmv koelvin.
De 'normale' aanduiding (1/2) wordt dus nooit behaald.
Onderdelen waarvan ik vermoed dat ze de boosdoeners zijn :\
- waterpomp.
- thermostaat.
- wellicht de temp. sensor van het blok zelf.
Deze zal ik tzt vervangen en mijn bevindingen zal ik hier posten. |
|
| Terug naar boven |
|
| moerkens |
Geplaatst: Vr Sep 14, 2007 10:47 am |
|
|
|
|
hallo
ik heb nog steeds geen idee hoe het zou komen dat mijn meter ook 3/4 omhoog gaat
dus laat me weten wat het zou kunnen zijn want snap er niks van |
|
|
| Terug naar boven |
|
| Discovery |
Geplaatst: Do Nov 08, 2007 11:53 pm |
|
|
|
|
| Ik heb hetzelfde probleem, en de koelventilator slaat nog wel aan. Ik denk zelf dat de temperatuursensor beetje stuk is door te hard rijden ( beetje van slag, zodat hij niet goed genoeg meer kan meten door het harde gejaag van mij ) Ik zal deze laten vervangen en mijn bevindingen posten. |
|
|
| Terug naar boven |
|
| Discovery |
Geplaatst: Di Nov 13, 2007 8:33 pm |
|
|
|
|
Ik ben onlangs naar de garage geweest voor een aantal reparaties aan mijn Peugeot 106 1.1 i Om alles uit te sluiten zou ik het volgende aan de auto checken:
1. Kijk eerst of er geen witachtige afscheiding aan de onderkant van je radiateurdop zit, heb je dit wel betekent dit dat er olie in je koelvloeistof komt wat de koelcapaciteit een stuk omlaag brengt. Dit resulteert erin dat je de koppaking moet laten vervangen en alles wat daar bijhoort zoals nokkenaskeering, klepsteelrubbers (die worden na een lange tijd hard waardoor ze olie lekken ), klepdekselpakking, kop laten vlakken, motorolie verversen ( zit mogelijk koelvloeistof in, wat slecht is voor de krukas enz.. ), en de koelvloeistof laten vervangen en uitspuiten.
[ p.s. Mocht je dit probleem ook hebben, weet ik een garage die het voor € 425,- euro kan laten maken wat relatief goedkoop is voor de gedane werkzaamheden zoals hierboven beschreven. Ik breng mijn auto er ook altijd heen voor de apk en reparaties die moeten gebeuren. kortom een betrouwbare garage voor weinig geld. ]
2. de koelvloeistoftemperatuursensor zelf laten vervangen wat het probleem grotendeels veroorzaakt denk ik. Toen de oude sensor er was uitgedraaid zag ik dat deze goudkleurig was en de nieuwe sensor meer rood koperkleurig is. ik denk dat de sensor hierdoor niet meer goed kan meten. Zorg er wel voor dat je de goede sensor koopt. Ik kocht namelijk zelf eerst de verkeerde bij de Brezan. Ik vond het al raar dat de verkoopster zei dat het niet uitmaakte, want op het doosje stond Alfa Romeo en andere automerken. Ik vond dit al vreemd, maar volgens haar kon het ook in mijn auto. Later weer omgeruild voor de goede. Deze heeft een dikke voet en twee contactpunten en een violette ring om haar blauwe omhulsel. Na deze er in te hebben gedraaid nam ik de proef op de som. stukje provinciale weg en snelweg. De sensor doet het weer goed, hij blijft weer mooi in het midden staan zoals het hoort en niet op 3/4 van de schaal. Overigens is deze sensor niet duur, kocht hem bij de Brezan voor iets meer dan € 15,- euro
Ik hoop dat jullie probleem hier ook mee word opgelost. laat me even weten of het werkt in jullie geval ben zeer benieuwd. |
|
|
| Terug naar boven |
|
| Red devil |
Geplaatst: Wo Okt 29, 2008 2:03 pm |
|
|
|
|
Weten jullie toevallig ook wat voor kleur kabels onder de kap aanelkaar verbonden zijn zodat de pijl van de temperatuur weer omhoog gaat ??
want die van mij blijft namelijk onderin staan .. maar de koelvin draait wel... en het lampje van de temperatuur meter doet het ook wel .. en als ik hem op contact zet dan slaat het metertje ook wel omhoog maar zodra ik hem start valt ie weer naar onderen en blijft daar staan ...
Greeetzzz Red Devil |
|
|
| Terug naar boven |
|
|