| PEUGEOT FORUM NEDERLANDS Forumindex » Peugeot 10x » Schokken remmen en slecht schakelen |
|
Pagina 1 van 1 |
|
| Auteur |
Bericht |
| Raymond.K |
Geplaatst: Ma Nov 19, 2007 7:51 pm |
|
|
|
|
Ik heb vandaag een 2ehands Peugeot 106 gekocht met 120.000 km op de teller. Auto ziet er als nieuw uit maar heeft een aantal eigenaardigheden:
1. Bij stevig afremmen schokt de auto, denk zelf een kromme remschijf.
2. De koppeling werkt tussen 1-2 en 3 nogal houterig en pakt soms met een lichte tik/bonk (voelbaar en hoorbaar, zeker het schakelen) van 3 naar 4 en 5 als boter.
3. Licht olieverlies rondom de carterpakking.
Zijn dit herkenbare klachten en kan dit kwaad?
O'ja de distributieriem moet nog gedaan worden. Enig idee wat dit kost bij een 106 en hoelang ik er ongeveer mee door kan blijven rijden. Staat nu 120.000 op.
Alvast bedankt voor de tips en antwoorden.
Online |
_________________ 20 jaar ervaring zegt niets, men kan het ook 20 jaar verkeerd hebben gedaan. |
|
| Terug naar boven |
|
| joost |
Geplaatst: Do Nov 22, 2007 10:15 pm |
|
|
|
|
1. Inderdaad mogelijk een kromme schijf
2. Verbrande, versleten koppelingsplaat. Mogelijk ook vliegwiel
beschadigd indien niet tijdig vervangen
3. Onderhoudsinterval voor distributie riem, benzine motor 106 is 120.000
kilometer |
|
|
| Terug naar boven |
|
| Discovery |
Geplaatst: Vr Feb 01, 2008 1:56 pm |
|
|
|
|
1. Zou inderdaad een kromme remschijf kunnen zijn en of de remblokjes die niet meer egaal zijn.
2. Dit zou inderdaad kunnen duiden op wat Joost al zei op een verbrande of versleten koppelingsplaat en indien niet tijdig vervangen het vliegwiel beschadigd.
3. Vooral bij de wat oudere Peugeotjes gaan ze daar bij de carterpan nog wel eens lichtjes zweten. Dit is op zicht niet zo erg. Maar mocht het erger worden dan zou ik die pakking laten vervangen. Gewoon om de paar weken even checken.
4. Distributieriem vervangen voor een Peugeot 106 altijd om de 60.000 km. Ik lees dat je km-stand 120.000 km is, maar heb je ook enig idee wanneer de vorige eigenaar de distributieriem heeft vervangen. Als je dit niet weet / te weten komt zou ik snel vervangen en zo geen risico lopen. Mocht die riem knappen kun je hem net zo goed naar de sloop brengen want laten maken is een vrij duur grapje En mocht je hem toch gaan vervangen zou ik even als ik jou was een stickertje op de kap plakken van de distributieriem met het aantal kilometers erop wanneer hij vervangen is. Zo voorkom je problemen denk ik dan altijd maar. |
|
|
| Terug naar boven |
|
| rverhoosel001 |
Geplaatst: Zo Mei 18, 2008 12:36 pm |
|
|
|
|
Discovery schreef: 1. Zou inderdaad een kromme remschijf kunnen zijn en of de remblokjes die niet meer egaal zijn.
2. Dit zou inderdaad kunnen duiden op wat Joost al zei op een verbrande of versleten koppelingsplaat en indien niet tijdig vervangen het vliegwiel beschadigd.
3. Vooral bij de wat oudere Peugeotjes gaan ze daar bij de carterpan nog wel eens lichtjes zweten. Dit is op zicht niet zo erg. Maar mocht het erger worden dan zou ik die pakking laten vervangen. Gewoon om de paar weken even checken.
4. Distributieriem vervangen voor een Peugeot 106 altijd om de 60.000 km. Ik lees dat je km-stand 120.000 km is, maar heb je ook enig idee wanneer de vorige eigenaar de distributieriem heeft vervangen. Als je dit niet weet / te weten komt zou ik snel vervangen en zo geen risico lopen. Mocht die riem knappen kun je hem net zo goed naar de sloop brengen want laten maken is een vrij duur grapje 8) En mocht je hem toch gaan vervangen zou ik even als ik jou was een stickertje op de kap plakken van de distributieriem met het aantal kilometers erop wanneer hij vervangen is. Zo voorkom je problemen denk ik dan altijd maar.
===========
Mijn auto is een Peugeot 106 1.1 uit 2002 met km stand van 105.000 en is altijd ter reparatie aangeboden bij de erkende Peugeot garagehouder. Na nog geen 1 maand na de laatste onderhoudsbeurt (inclusief APK-keuring) is de distributieriem gesprongen.
1. Je vermeldt dat de distributieriem na in ieder geval 5 jaar moet worden vervangen. Kan ik dit ook ergens teruglezen in bijvoorbeeld de voorwaarden of onderhoudsschema's van Peugeot?
2. Weet jij overigens ook of een distributieriem bij een onderhoudsbeurt inclusief apk-keuring nagekeken moet worden?
3. Indien de erkende Peugeot garagehouder wel opmerkt dat de distributieriem bij de volgende beurt (dus na 7 jaar!!) moet worden vervangen, maar mij niet verteld dat dit eigenlijk nu al moet gebeuren en dus na zelfs 6 jaar nalaat, wat zijn dan onze rechten? |
|
|
| Terug naar boven |
|
| joost |
Geplaatst: Zo Mei 18, 2008 3:26 pm |
|
|
|
|
De kosten van een distributieriem:
http://www.peugeot.nl/sell/Service2/?page_id=dceb00380660c0513416616daac3da3d
Ik zou er niet te lang mee door blijven rijden, een riem die breekt kost je veel meer.
Dan de carterpakking onderaan, dat is gewoon een vloeibare pakking, zonder veel bijzonderheden. Gaat wel eens een beetje zweten, maar is niet ernstig.
Dat is het wel, wanneer het van boven komt lopen, langs de koppakking.
Het probleem met schakelen, kan de koppeling zijn, maar mogelijk ook een defect in de bak. Even laten controleren.
En bij stevig afremmen, schokt de auto. Jah ik denk ook aan een kromme remschijf dan, even slingering laten meten. |
|
|
| Terug naar boven |
|
|