| PEUGEOT FORUM NEDERLANDS Forumindex » Peugeot 40x » Snelheidsmeter 406 valt periodiek uit |
|
Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2 Volgende |
|
| Auteur |
Bericht |
| Marinus |
Geplaatst: Za Jun 14, 2008 11:16 pm |
|
|
|
|
Ik heb een peugeot 406 Break, 1.8 16V uit 2002.
De snelheidsmeter valt soms -als ik een zeer constante snelheid rij- naar nul terug. De verbruiksgegevens in het display worden --.-- en de kilometerteller loopt niet verder. Na verloop van tijd en wat snelheidswisselingen komt de meter weer op orde en blijft het dan dagen weer doen. Kan dit aan de sensor liggen (vuil/slijtage) of is het wat anders? Kan ik dit zelf repareren en waar moet ik zoeken/zijn? |
_________________ Geef het toeval een kans |
|
| Terug naar boven |
|
| NiekZ |
Geplaatst: Vr Jun 27, 2008 2:59 pm |
|
|
|
|
Ik heb een 406 brk 2.0 16v AUT uit 2000 met bijna hetzelfde probleem.
Ik heb nl. geen boordcomputer.
Helaas weet ik de oplossing niet!
Af en toe, zeer onregelmatig, valt ineens de snelheidsmeter kort uit om daarna meteen weer de juiste snelheid aan te geven.
Verder valt me niets op; geen lampjes of melding op het display.
Bovendien hoor ik af en toe (niet vaak) een waarschuwingssignaal uit het dashboord komen, alleen ontbreekt er dan een melding op het display in de middenconsole.(de piep is vergelijkbaar met als je de handrem vergeet, alleen zie he daar dan een melding van op het display)
Deze twee kwalen staan overigens los van elkaar.
Ben benieuwd of iemand hier een idee over heeft! |
|
|
| Terug naar boven |
|
| Nodri |
Geplaatst: Za Jun 28, 2008 4:55 pm |
|
|
|
|
| Het kan zijn dat je pick-up signaal niet goed aankomt in de BSI. Is er een cruise control achteraf gemonteerd? |
|
|
| Terug naar boven |
|
| NiekZ |
Geplaatst: Zo Jun 29, 2008 11:19 am |
|
|
|
|
Ik heb een standaard cruise control, oude type. (dus aan/uit knop links op dashboard en hendeltje links onder stuur)
Wat is een/de BSI? |
|
|
| Terug naar boven |
|
| Nodri |
Geplaatst: Zo Jun 29, 2008 12:30 pm |
|
|
|
|
Als je snelheidsmeter uitvalt valt dan ook je cruise control uit?
Een oud type zeg je, is die achteraf gemonteerd?? |
|
|
| Terug naar boven |
|
| Marinus |
Geplaatst: Ma Jun 30, 2008 2:30 pm |
|
|
|
|
| Inmiddels is het euvel verholpen door de dealer. (zonder afspraak, ongeveer 80 euro). De sensor zit op de versnellingsbak op een onmogelijke plaats (van onderen diep naar binnen) verstopt. Het vervangen was 20 minuten werk. |
_________________ Geef het toeval een kans |
|
| Terug naar boven |
|
| NiekZ |
Geplaatst: Ma Jun 30, 2008 2:30 pm |
|
|
|
|
De cruisecontrol is voor zover ik weet de standaard cruisecontrol. Staat nl. ook zo in het boekje omschreven.
Ik heb één keer meegemaakt dat de cruisecontrol spontaan is uitgevallen. Dit ging echter, volgens mij, niet gepaard met wegvallen van de snelheidsmeter.
Toen heb ik alleen het hendeltje naar me toegehaald om hem weer te activeren.
Ik weet niet meer of ik met cruisecontrol reed toen de snelheidsmeter uitviel.
(voor zover ik weet zijn er twee typen cruiscontrols in de 406-en. nl. het oude type (tot 2001?) met aan/uit schakelaar in dashboard en beweegbaar hendeltje naast stuur en het nieuwere type met een element met drukknoppen achter het stuur. Beiden standaard.) |
|
|
| Terug naar boven |
|
| Nodri |
Geplaatst: Di Jul 01, 2008 3:51 pm |
|
|
|
|
Hmm oke, ik heb nl. net een cruisecontrol ingebouwd in die van mij, en daar zit een origineel PSA "stengel" bij. Je ziet het verschil niet met origineel als je in de auto kijkt!
Als alleen de snelheidsmeter uitvalt (af en toe) dan denk ik dat er of een draadbreuk in de draden naar de sensor zit, of de sensor zelf is de geest aan het geven. |
|
|
| Terug naar boven |
|
| NiekZ |
Geplaatst: Wo Jul 02, 2008 8:18 am |
|
|
|
|
Het zal inderdaad een sensor-probleem zijn of draadbreuk..
Maar omdat het niet heel vaak voorkomt, laat ik het er maar bij. Die 80 euro geef ik dan later wel uit als het een regelmatig terugkerend probleem wordt.
Bovendien moet ik een compleet nieuwe uitlaat gaan plaatsen, en dat wordt al duur genoeg! |
|
|
| Terug naar boven |
|
| Nodri |
Geplaatst: Wo Jul 02, 2008 4:14 pm |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
| joop |
Geplaatst: Di Jul 08, 2008 8:39 am |
|
|
|
|
Betreft: Toerenteller cq Snelheidsmeter intermitterende weergave.
Dit probleem had ik ook met mijn Peugeot 406 (1996) gedurende vele jaren.
Alleen de temperatuurmeter indicatie was goed, de rest, Toerenteller, Snelheidsmeter, Brandstofhoeveelheids meter gaf af en toe niets aan. soms te veel, soms intermitterend, en soms alleen springerige wijzers e.d.
Uiteindelijk heb ik de fouten kunnen vinden, bij mij hadden deze problemen puur en alleen met contactproblemen in de meterunit zelf te maken.
Wat ik eraan gedaan heb:
Alle meters, maken via lange contactpennen contact met de onderste printplaat.
Deze printplaat heb ik uitgebouwd en alle contactpennen op deze printplaat doorgesoldeerd omdat de solderingen ervan op deze printplaat slecht waren.
De enige meter die zijn informatie niet via gesoldeerde contactpennen ontvangt is de temperatuurmeter, dat gaat via M3 boutjes op de printplaat. deze meter deed het dan ook als enige goed bij mij.
Verder was er ook nog een los aardcontact op deze zelfde printplaat: Vanaf de bovenste flexibele print wordt via een messing M3 schroefje (= het enige messing schroefje vanaf deze bovenste flexibele printplaat) aarding gemaakt naar de onderste printplaat. Het aardcontact op de onderste printplaat, dat is een M3 moertje dus, zat ook niet goed vastgesoldeerd op deze onderste printplaat. Hersolderen loste ook dit probleem op.
Nu is na vele vele jaren eindelijk de meterunit in mijn Peugeot 406 weer helemaal stabiel en staan de wijzertjes mooi strak weer te geven, zoals het hoort dus.
 |
|
|
| Terug naar boven |
|
| NiekZ |
Geplaatst: Di Jul 08, 2008 9:31 am |
|
|
|
|
Dat moet een flink karwei geweest zijn! |
|
|
| Terug naar boven |
|
| joop |
Geplaatst: Wo Jul 09, 2008 2:34 pm |
|
|
|
|
Viel wel mee, zo'n klus was dat niet, nameliijk:
Het afdek-stuk-kunststof boven de displayunit (= het dashboard deel met luchtroostertje links van stuur en luchtroostertje rechts van stuur) zit met een paar thorxjes vast.
Deze thorxjes loshalen, en dit dasboard gedeelte is er zo uit te halen.
Daarna de displayunit zelf eruit halen. Deze zit ook met een paar thortxjes vast, na loshalen deze unit aan de bovenzijde iets naar voren kantelen en de 2 stekkers met draadbundels aan de achterzijde (1 blauwe stekker, 1 gele stekker) kunnen simpel losgehaald worden en daarna heb je de meterunit in je hand.
Dan de meterunit mee naar binnen nemen en uit elkaar halen, dat gaat ook heel simpel:
Het metalen trekontlastings beugeltje boven de flexibele print-connector (die de flexibele bovenprint verbindt met de opoxy onderprint) naar boven toe loshalen, daarna deze flexibele verbinding losnemen.
Alle parkerkruiskopjes aan de flexibele printplaat-zijde eruit halen, 1 messiing M3 boutje eruit halen en dan is de 'zwarte' voorzijde met het glas glas is los te nemen van de 'witte' binenn unit met de printplaten.
Let op dat de wijzers van de instrumenten nu 'open en bloot' liggen, dus nu heel voorzichtig verder gaan.
Daarna heel voorzichtig de kunststof plaat, waarop de instrumentjes gemonteerd zitten, omhoog los "wrikken" (voorzichtig, neits forceren en niet links/rechts verbuigen of iets dergelijks) en de meters zijn daarna ook weer los van de printuinit daaronder.
Daarna kan heel gemakkelijk de onderste epoxy prinplaat los gehaald worden uit het witte huis, waarna de boel doorgesoldeerd kan worden.
Montage daarna in omgekeerde volgorde.
That's all folks. |
|
|
| Terug naar boven |
|
| NiekZ |
Geplaatst: Wo Jul 09, 2008 4:37 pm |
|
|
|
|
Klinkt inderdaad alsof het goed te doen is.
Toevallig nog fotootjes gemaakt tijdens de hele operatie?? |
|
|
| Terug naar boven |
|
| joop |
Geplaatst: Ma Jul 14, 2008 10:00 am |
|
|
|
|
| Nee, tijdens deze klus helaas geen fotootjes gemaakt, maar zo toch ook wel enigszins duidelijk? |
|
|
| Terug naar boven |
|
|