| PEUGEOT FORUM NEDERLANDS Forumindex » Peugeot 40x » Snelheidsmeter en Toerenteller Peugeot 406 |
|
Pagina 1 van 1 |
|
| Auteur |
Bericht |
| Anne |
Geplaatst: Za Jul 07, 2007 12:34 pm |
|
|
|
|
Hallo iedereen,
Sinds geruime tijd zit ik nu met het probleem dat de wijzers van mijn snelheidsmeter en toerenteller "uitvallen" zonder enige aanleiding.
De ene keer werken ze 8 uur achter elkaar en de andere keer komt de wijzer niet omhoog.
Onze monteur heeft ondertussen een nieuwe klok ingezet (zegt hij tenminste) en de sensor bij de versnellingsbak is ook al vernieuwd.
Hebben jullie nog enig idee wat er nog mis mee kan zijn, want na 3 jaar begint het nu wel enigzins irritatie bij ons op te wekken.
Mvg,
Anne |
|
|
| Terug naar boven |
|
| joost |
Geplaatst: Wo Aug 29, 2007 8:41 pm |
|
|
|
|
klok vervangen zei je?
Raar verhaal, een dealer vervangt niet voor niks het instrumentenpaneel, losse klokken vervangen ??????????????????????????????
Lijkt me niet de oplossing
Meestal is het instrumentenpaneel defect, of de stekkerverbinding |
|
|
| Terug naar boven |
|
| Simply The Best |
Geplaatst: Do Nov 01, 2007 11:54 am |
|
|
|
of ff de klok uitbouwen,en naar de achterste print kijken,of er solderingen gescheurd en of los zijn.
zoja,opnieuw solderen.
ik had hetzelfde probleem met mijn 406 Break V6  |
_________________ 406 Break V6 !!!! |
|
| Terug naar boven |
|
| joop |
Geplaatst: Di Jul 08, 2008 8:30 am |
|
|
|
|
Betreft: Toerenteller cq Snelheidsmeter intermitterende weergave.
Dit probleem had ik ook met mijn Peugeot 406 (1996) gedurende vele jaren.
Alleen de temperatuurmeter indicatie was goed, de rest, Toerenteller, Snelheidsmeter, Brandstofhoeveelheids meter gaf af en toe niets aan. soms te veel, soms intermitterend, en soms alleen springerige wijzers e.d.
Uiteindelijk heb ik de fouten kunnen vinden, bij mij hadden deze problemen puur en alleen met contactproblemen in de meterunit zelf te maken.
Wat ik eraan gedaan heb:
Alle meters, maken via lange contactpennen contact met de onderste printplaat.
Deze printplaat heb ik uitgebouwd en alle contactpennen op deze printplaat doorgesoldeerd omdat de solderingen ervan op deze printplaat slecht waren.
De enige meter die zijn informatie niet via gesoldeerde contactpennen ontvangt is de temperatuurmeter, dat gaat via M3 boutjes op de printplaat. deze meter deed het dan ook als enige goed bij mij.
Verder was er ook nog een los aardcontact op deze zelfde printplaat: Vanaf de bovenste flexibele print wordt via een messing M3 schroefje (= het enige messing schroefje vanaf deze bovenste flexibele printplaat) aarding gemaakt naar de onderste printplaat. Het aardcontact op de onderste printplaat, dat is een M3 moertje dus, zat ook niet goed vastgesoldeerd op deze onderste printplaat. Hersolderen loste ook dit probleem op.
Nu is na vele vele jaren eindelijk de meterunit in mijn Peugeot 406 weer helemaal stabiel en staan de wijzertjes mooi strak weer te geven, zoals het hoort dus. |
|
|
| Terug naar boven |
|
| onnie |
Geplaatst: Ma Jul 21, 2008 8:39 am |
|
|
|
|
Joop,
Hartelijk bedankt voor de tip. Rij al een jaar zonder snelheidsmeter. Had al genoeg ellende verhalen (uitgekleed worden door garages) gelezen over dit probleem maar nooit een echte oplossing. Afgelopen zondag met jou beschrijving aan de gang gegaan en resultaat. Kan eindelijk weer zien hoe hard ik rij.
 |
|
|
| Terug naar boven |
|
| joop |
Geplaatst: Vr Sep 05, 2008 8:48 am |
|
|
|
|
Onnie,
OK, blij iemand geholpen te hebben met mijn tips.
Ik heb dit ook niet 1,2,3 gevonden, ik had dat paneal al minstens 5x in en uitgebouwd en de oorzaak niet gevonden, maar ja, de volhouder wint.
Op een ander topic in dit formum: : 'Snelheidsmeter 406 valt periodiek uit' had ik al wat uitgebreidere inbouw / uitbouw tips voor dat instrumentenpaneel gegeven volgend op bovenstaande 1e post van mij.
Gezien latere reakties van anderen had ik daar mijn tips kennelijk op een verkeerd topic gepost omdat ons probleem met het instrumentenpaneel van de 406 alleen op het vrij oude type instrumentenpaneel van toepassing is, namelijk de unit waar 1 flexibele printplaat (de bovenste) en 1 normale printplaat in zit. Uit mijn hoofd dacht ik dat dit de SAGEM unit heet, maar weet dat niet zeker.
 |
|
|
| Terug naar boven |
|
| Marcel406 |
Geplaatst: Ma Okt 06, 2008 4:05 pm |
|
|
|
|
Ik heb toevallig ook dit probleem gehad met mijn Peugeot 406 uit 96. Dankzij dit topic gister helemaal opgelost! Dus bedankt voor de tip! |
|
|
| Terug naar boven |
|
|