| PEUGEOT FORUM NEDERLANDS Forumindex » Peugeot 10x » Veel afslaande motor peugeot 106 '92 1.1 |
|
Pagina 1 van 1 |
|
| Auteur |
Bericht |
| frnk |
Geplaatst: Wo Jan 30, 2008 7:26 pm |
|
|
|
|
Net toen ik dacht dat alles goed was, auto door de APK, doet het volgende probleem zich voor. Een tijdje geleden toen ik een uurtje ofzo had gereden, kreeg de motor ineens heel veel de neiging af te slaan. Dit deed zich dan vooral voor als ik af wilde remmen en de koppeling helemaal ingetrapt had (zou niet mogen gebeuren). Dan gaat ie een heel klein beetje stotteren en slaat de motor subtiel af. Ik kan de motor wel elke keer weer starten en normaal wegrijden bij het stoplicht. Soms kan ik m ook nog weer "oppakken" als ie net is uitgevallen door wat gas te geven, na iets heviger gestotter rijdt ie dan weer normaal (als het stoplicht bv net weer op groen springt). Daarna geen last meer van gehad, maar had vooral korte stukjes gereden. Vanmiddag weer langer gereden en precies dezelfde problemen deden zich weer voor. Soms bij het schakelen tussen de 1 en 2 bij langzaam rijden merk ik dat ie de neiging heeft af te slaan, dan geef ik extra gas en slaat ie net niet af.
Wat zou er mis kunnen zijn? |
|
|
| Terug naar boven |
|
| joost |
Geplaatst: Wo Jan 30, 2008 7:55 pm |
|
|
|
|
| kan vanalles zijn, maar veel voorkomend probleem is de potentiometer op het gasklephuis |
|
|
| Terug naar boven |
|
| frnk |
Geplaatst: Wo Jan 30, 2008 11:49 pm |
|
|
|
|
| Een collega van me zei dat het misschien de voetpakking zou kunnen zijn... heeft ie gelijk en hoe zou ik hier achter moeten komen? (zonder hulp vd garage uiteraard vooralsnog) |
|
|
| Terug naar boven |
|
| Discovery |
Geplaatst: Do Jan 31, 2008 9:32 am |
|
|
|
|
Ik denk dat je luchtmassameter (voelers) in het injectiehuis vuil is. Deze is er voor om te meten hoeveel lucht er naar binnen gaat om vervolgens aan de injector te laten weten hoeveel brandstof hij er moet inspuiten. Denk als je het zou laten maken bij een garage je nog geen € 50 euro kwijt bent.
Theorie mogelijke oorzaak:
Benzinetank word vaak bijna helemaal leeggereden, waardoor residu (vuil/bezinksel wat onder op de bodem van de benzinetank ligt) word opgezogen en zo die voelers aan de luchtmassameter (voelers) in het injectiehuis smerig maakt waardoor ze beginnen te haperen en niet meer goed functioneren. Dit veroorzaakt misschien de symptomen die je auto heeft.
Oplossing:
Is de benzinetank ¾ leeg dan gewoon weer tanken  |
Laatst aangepast door Discovery op Vr Feb 01, 2008 1:16 pm; in totaal 4 keer bewerkt |
|
| Terug naar boven |
|
| frnk |
Geplaatst: Do Jan 31, 2008 1:33 pm |
|
|
|
|
Dat zou kunnen, de laatste keer heb ik vrij lang gewacht met opnieuw bijtanken terwijl ik dit anders niet doe. Ik zal laten weten of dit de oplossing was.
Stel dat dit niet de oplossing is; heeft er iemand nog suggesties? Ik merkte dat als de motor goed warm was, hij niet lekker stationair liep. Hij haperde en stotterde. Ook merkte een bijrijder laatst op dat het toerental bij een warme motor te laag was. |
|
|
| Terug naar boven |
|
|